A Velencei Biennálé, a világ egyik legelismertebb kulturális eseménye, idén áprilistól is izgalmas alkotásokat vonultat majd fel. A Ludwig Múzeum által szervezett Magyar Pavilonban Kopeczky Róna kurátor és Nemes Márton festőművész által alkotott 'Techno Zen' című művészeti alkotás fogja képviselni hazánkat. De kicsoda Nemes Márton és miért tartozik a leginnovatívabb fiatal festők körébe?
Forrás: Ludwig Múzeum weboldala
60. Velencei Képzőművészeti Biennálé
A Velencei Biennálé (La Biennale di Venezia) a világ egyik legelismertebb, legrangosabb kulturális eseménye. A sokoldalú művészeti fesztiválon kétévente hetven ország alkotói vesznek részt. Az úgynevezett művészeti, politikai és társadalmi seregszemlét 1895-ben rendezték meg első alkalommal az akkori modern képzőművészet elismertetésének céljából.
2015-től Magyarország részéről a Ludwig Múzeum rendezi a Biennálé hazai pavilonjának kiállításait. A múzeumon belül a magyar részvétel megszervezéséért és minden egyéb munkafolyamatért pedig a Velencei Biennále Iroda felel.
Idén, a szakmai zsűri döntése alapján, kilenc pályamunka közül Kopeczky Róna kurátor és Nemes Márton festőművész 'Techno Zen' című pályázatát nyilvánították nyertesnek. A művész egy olyan összművészeti alkotást hozott létre, amely az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágon, ezáltal a techno szubkultúrán és a digitális képalkotáson alapszik. A multimédiás, színeket középpontba helyező és több érzékre ható munkákba a művész technikai eszközöket, LED paneleket is beépített montázselemként.
Forrás: nemesmarton.com
A 60. Velencei Képzőművészeti Biennálét 2024. április 20. és november 24. között rendezik meg. A Magyar Pavilon kiállítása Velence után a Ludwig Múzeumban is látható lesz.
Nemes Márton élete és munkássága
Nemes Márton (1986) festőművész New Yorkban illetve Budapesten él és dolgozik, fiatal kora ellenére mind hazai, mind nemzetközi szinten igen elismert alkotó: képeit már most milliókért vásárolják meg a gyűjtők. Az alkotó Székesfehérváron született és ott is élt 18 éves koráig, majd a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, azt követően pedig a Képzőművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait, de végül egyiket sem fejezte be. Már ez idő alatt is alkotott, tehetségét hamar felfedezték, ugyanis húszas évei közepére bekerült a Deák Erika Galériába, ekkor már képei eladásából élt. Ezután Angliában, a londoni Chelsea College of Arts-on szerzett művészeti diplomát. 2019-ben elnyerte az Esterházy-díjat, munkáival számos jelentős nemzetközi és hazai kiállításon szerepelt. Jelenleg az acb Galéria (Budapest) és a Double Q Gallery (Hong Kong) képviseli.
Nemes Márton festészete eleinte a figurális és az absztrakt stílus között mozgott, majd folyamatos technikai kísérletezéssel, a műfaji határok feszegetésével az absztrakt festészet jeles képviselőjévé vált. Művei nem csak hagyományos módszerekkel készülnek, hiszen alkotási folyamatának szerves részét képezi a festészetben ritkán használt eszközök alkalmazása is. Alkotásai térben kiterjedő, figyelemfelkeltő kreációk, amelyek összeolvadnak a kiegészítő installációkkal.
Az alkotó Holnap című sorozatában például újraértelmezi a tradicionális négyszöget. A feldarabolt és újra összeillesztett diagonális geometriai formákból stabil egyensúlyt tud teremteni, amiben nagy szerepe van a korábban említett szokatlan anyagok használatának: hegesztett acélkeretek, tükörlemezek, lézervágott plexi, fényvisszaverő fóliák. Mindez ötvözve a rétegesen egymásra fújt, gyakran fluoreszkáló festékrétegekkel a „rave” szubkultúra intenzitását vagy a partik hajnalig tartó vibrálását idézik.
Az acb Galériában korábban bemutatott Napba nézni csukott szemmel című kiállításán szintén a vibráló színek és a techno zene dinamikája dominált, az alkotásokba való belehelyezkedést tovább fokozta egy forgó szerkezet által generált légáram is. Ennek meditatív összhatása a digitális világból való kiszakadást, és ezzel együtt a jelenlét gyönyörét és megélését kínálta a nézők számára.
Forrás: Kultúra.hu
Mindent figyelembe véve tehát nem véletlen, hogy idén Nemes Márton képviseli hazánkat a 2024-es Velencei Biennálén. A szakmai zsűri a következőképp fogalmazott az alkotóval kapcsolatban: „Nemes Márton a fiatal festőgeneráció egyik leginnovatívabb és legsikeresebb képviselője, aki műveiben a kép 21. századi újraértelmezésével kísérletezik a hagyományos festészet határait anyagban és térben kitágítva.”[i]
[i] Forrás: artportal.hu